הירש דגן (קורנהנדלר)

16/04/1899
25/12/1992

נולד בורשה, פולין
עלה ארצה בשנת 1966
נפטר בקיבוץ חצור, ישראל


בנם של משה ושפרה קורנהנדלר
אבא של משה דגן

 

קורות חיים:

הירש קרונהנדלר נולד בורשה ב- 16 לאפריל 1899. עם תום מלחמת העולם הראשונה עבר לגרמניה על מנת לא לשרת בצבא פולין. שם, בגרמניה, רכש את מקצוע השענות ואף פתח חנות של שעונים ותכשיטים. עקב קשיים שונים והסתבכויות עם השלטונות ברח לצרפת בה היה עתיד לחיות במשך 40 שנה עד לעלייתו ארצה ב- 1966.
בצרפת הכיר את אשתו רחל, שגם היא הגיעה מפולין והם נשאו. שניהם עיצבו בית יהודי חם בו דיברו יידיש, ציינו את החגים, בעיקר פסח ויום כיפור והלכו לבית הכנסת לרגל החגים של חודש תשרי. כמו כן טיפח זיקה לרעיון הציוני ולארץ ישראל והיה חבר בחוגי פועלי ציון בפריס.
עם פרוץ מלחמת העולם השניה דאג לשלוח את אשתו ואת שני הילדים רחוק מפריס לדרום צרפת. הוא הצטרף אליהם מאוחר יותר אחרי שהצליח להבריח את הגבול בין צרפת הכבושה וצרפת ה”חופשית” של וישי.
כשסירב להיענות לצו הקריאה ל”שרות לעבודת כפיה”, הסתתר במנזר של הישועים, שם עבד כפועל חקלאי ו… למד תורה ותלמוד עד השחרור.
הודות לחריצותו, במהרה נבנו מחדש משפחה, בית ועסק משגשג. לימים התאכזב מכך ששני בניו בחרו בדרך של “השומר הצעיר” והגשמה עצמית במקום לימודים גבוהים למשפטים או רפואה. אך עם הולדתם של הנכדים החליט לעלות ארצה והוא בן 67.
בפעם הרביעית פתח פרק חדש בחייו, מלא מרץ ושמחת חיים. אחרי שהתאלמן ב- 1973 ולאחר מות אחות אשתו ב- 1982 בא לבנו משה ולמשפחתו בקיבוץ וזכה ל- 10 שנים טובות ויפות. כולנו נזכור את סבא הירש – הפועל החרוץ והמסור לעבודתו ב”אמן” במשך שנים, החבר הקבוע ביותר בבריכת השחייה, והשומע הנאמן של התזמורת הפילהרמונית.
סבא הירש נפטר ב- 25 לדצמבר 1992 והובא למנוחות בחולון על יד קבר אשתו. ונכדו נתאי אומר: “איזה גאווה להכיר אדם מן המאה הקודמת ולגלות מפיו איך גם הוא השתובב בנעוריו ואיך בגיל 18 החל מסע בעולם אל עבר החופש, ההצלחה והנחלה”.
התחבר אל האתר
דילוג לתוכן